Har du et godt arbejdsmiljø? Et godt arbejdsmiljø er vigtigt på rigtig mange måder. Du bruger mange timer i virksomheden, og derfor skal du have det godt, både fysisk og psykisk.

Her på siden vil vi komme med 10 gode råd til, hvordan du kan styrke arbejdsmiljøet hos Jer.

10 ting der kan styrke arbejdsmiljøet

1. Gode kollegaer. Gode kollegaer er alfa omega, når det kommer til arbejdsmiljø. Det er vigtigt at komme godt ud af det med hinanden, både professionelt, men også på det private plan. Det er rart at kunne have nogle at snakke med, hvor det ikke altid behøver at handle om arbejde, men også have nogle, som man kan spare med professionelt. Sørg for at foreslå nogle arrangementer engang imellem, så alle kan rystes mere sammen, og dermed skabe et bedre sammenhold på arbejdspladsen.

2. Belønning. Både anerkendelse og belønning er vigtigt, når det kommer til at holde motivationen oppe på arbejdspladsen. Hvis man aldrig bliver anerkendt for et godt stykke arbejde, så kan man hurtigt miste modet. Ofte skal der ikke særlig meget til, men du kan prøve at foreslå nogle konkurrencer eller lign., hvor man kan vinde en mindre præmie. Det er med til at holde motivationen og arbejdsmoralen høj.

3. Brænd for dit arbejde. Der er ikke noget værre end at føle, at man sidder fast, og man ikke længere brænder for det man laver. Hvis man ikke brænder for sit arbejde, så vil det ofte smitte af på kollegaer og kunne ses. Derfor bør du overveje om du er det rigtige sted, og hvis det er stedet for dig, så brænd for det du laver. Arbejd hårdt, vær stolt og gør en ære ud af de opgaver du udfører. Det vil måske også motivere andre ansatte til at arbejde hårdt.

4. Behagelige møbler. Hvis du arbejder på kontor, så er det vigtigt at have nogle behagelige stole, et godt bord og en god skærm. Du bruger mange timer om ugen i virksomheden og selv om det måske kan virke som en lille detalje, så kan det gøre en stor forskel med en bedre stol. Analyser hvad der ellers kan laves om på kontoret, så alle føler sig godt tilpas.

5. Løs konflikter. Skulle der opstå konflikter mellem dig og en anden, så sørg for at løse dem med det samme. Der er intet værre end sladder der spreder sig pga. nogle er i konflikt med hinanden, og det kan endda medføre en dårlig stemning på arbejdet. Sørg derfor for at konfrontere andre, hvis du mener de har et problem med dig, men gør det i en god og professionel tone.

6. Udfordringer. Er du gået lidt død i dit nuværende arbejde, så henvend dig til din chef, og hør om han/hun eventuelt har nogle flere udfordringer til dig. Det er vigtigt at man udvikler sig, og det kan derfor godt hjælpe at spørge om flere udfordringer. Det er ikke altid at ens chef er bevidst om, at man måske mangler lidt flere ting i hverdagen, hvor man kan udfordre sig selv.

7. Små pauser. Hvis du sidder på kontor og foran en skærm rigtig meget af dagen, så sørg for at holde nogle små pauser, og få rørt dig lidt. Det kan være en tur udenfor for at trække lidt luft eller lign. Det er vigtigt at man holder lidt pauser, så man ikke sidder og kigger ind i en skærm i 8 timer. Lav eventuelt nogle små øvelser, så du får rørt dine led.

8. Frisk luft. Det er vigtigt at lufte ud flere gange om dagen, i løbet af en arbejdsdag. Det hjælper på et godt indeklima.

9. God belysning. En dårlig belysning kan give hovedpine, irritere øjnene og gøre en mere træt. Sørg derfor for at belysningen er god, og sluk lyset hvis det ikke bruges, så man undgår kunstig varmeudvikling.

10. Variér din kropsholdning. Sørg for at du skifter mellem at stå op og sidde ned, så du ikke bare sidder helt stille hele dagen. Gå også hen og tal direkte med dine kollegaer, i stedet for at sende dem en e-mail.

Du kan få flere tips og råd hos Arbejdstilsynet.