Der siges at der er over 1,2 milliarder hjemmesider på internettet. Af dem er mindst 189 millioner af dem aktive. Alle markeder digitaliseres på skrivende fod, og det fører til en enorm konkurrence. For at ”vinde” den konkurrence, handler det om at være unikke på nettet.

Skil dig udDerfor skal du skille dig ud blandt mængden

Mange virksomheder vælger fejlagtigt at kopiere konkurrenternes markedsføringsstrategi, når det kommer til at vinde kampen med digitalisering på nettet. Udefra kan du ikke vide om dine konkurrenter rent faktisk har styr på hvad de gør.

Ligeledes kan du ikke vide hvad der fungerer for dem, og hvad der ikke virker. Det er heller ikke altid at du har de samme ressourcer, og derfor kan det nærmest være som at sammenligne pærer med æbler. Svaret bunder derfor i at du bør være unik.

Ikke alle er ens

Den korrekte digitale markedsføring bunder i en dybdegående analyse. Du bør kigge på hvem er en del af din målgruppe, hvilke værdier du har, dit produkt og andre faktorer, før du går i gang med at lave markedsføring. På den måde finder du frem til jeres essens.

Sådan kan du være unik

Humor hjælper ofte med at sælge. Tag blot konceptet med nul rigtige, som handler om at gætte forkerte resultater. Det er stik modsat af hvad mange andre bookmakere reklamerer med, og på den måde skiller Unibet sig ud blandt mængden.

Del en Coca-Cola

Coca Cola hyldes for en af de mest succesrige markedsføringskampagner hidtil. De kom med ”Share a Coke”, som kan oversættes til ”Del en Coca Cola” på dansk. Her lavede de Coca Cola-flasker med populære navne.

Hele konceptet handlede om at købe Coca Cola-flasker til sig selv og elskede. Desuden var det indhold, som lagde op til deling på de sociale medier.

Ba da ba ba ba I’m Loving It

Den dag i dag associerer mange mennesker ”Ba da ba ba ba I’m Loving it” af Justin Timberlake med McDonalds. Kampagnen går helt tilbage til 2003 og McDonald’s bruger stadigvæk kampagnen den dag i dag. Dermed er det en af de længste kampagner i virksomhedens historien.

‘Just Do It’ – Nike

Just Do It startede som en kampagne for mange år siden. Her lavede Nike en reklame med den dengang 80-årige Walt Stack, som løb over 25 kilometer hver morgen. Det var alt sammen skabt til at inspirere mænd og kvinder til at tage dagligdagens udfordringer op og blot gøre det, altså ”Just Do It”.

Med denne historie er det interessant at fokus ikke var på Nike-sko eller hvordan deres produkter kan hjælpe forbrugerne. Det hele handler om følelser, som ofte også er med til at sælge. Tænk derfor også over det følelsesmæssige element, når du arbejder på at få din virksomhed til at skille sig ud blandt mængden.

Du er ikke dig, når du er sulten

Mange bliver ”hangry”, som betyder at de bliver sure, når de er sultne. Det brugte Snickers til at sælge chokolade med deres slogan ”You’re not you, when you’re hungry”. Her valgte Snickers at opfordre folk i Sverige, Norge og Danmark til at dele pinlige oplevelser på tom mave med hashtagget #hungerconfessions. Dette er endnu et eksempel på at kreativitet og humor kan flytte mange skove, når der skal sælges produkter på nettet.

Der er mange måder at skille sig ud på og der er helt sikkert brugt mange markedsføringskroner, på at finde på ovenstående slogans og kampagner.

Det er langt fra alle virksomheder, der har så store budgetter. Men der er en masse læring at tage med sig, for der er ingen tvivl om at humor og nye vinkler er en god strategi – eller bliver du bare én i mængden.