Vi lever i en digital verden, hvor mere og mere foregår over internettet, via hjemmesider og alverdens software. Det er afgørende at din virksomhed er med på noderne, hvis du gerne vil følge med konkurrenterne. For der er ingen tvivl om at digitaliseringen er vejen frem og et nøgleord, når det kommer til konkurrencedygtighed og effektivitet.
Men hvad menes der med den digitale hverdag? Det er et vidt begreb og vi vil her forsøge at nedbryde det i forskellige delelementer, som de fleste virksomheder bør have styr på.
Backup og digitale supportaftaler
Ét af de vigtigste områder, uanset om du driver en stor webshop, et softwarefirma eller lignende med filer og data, så bør backups og supportaftaler være en fast del af dit setup. Du kan aldrig vide dig sikker på nedbrud, hackerangreb eller lignende.
En løbende backup gør at du opretholder et højt sikkerhedsniveau og hvis du tilmeld har en fast service -og supportaftale, kan eventuelle problemer hurtigt blive løst. Dette er ikke noget der gør din virksomhed mere effektiv eller øger dets salg – men det er en brandslukker hvis der skulle opstå en krisen og derfor yderst nødvendigt.
Det er ikke et område i bør håndtere selv, medmindre I har de nødvendige kompetencer inhouse. Hvad I vælger afhænger af jeres behov og budget, men det sikkerhedsmæssige aspekt og værdien af både filer og data, må bestemt ikke undervurderes.
Uddan dine ansatte
Du bør ligeledes gøre en indsats for at uddanne dine ansatte som leder. Der findes rigtig mange former for efteruddannelser og kurser, der gør at du kan styrke deres kompetencer og få mere ud af deres arbejdskraft.
Hvad der er relevant for lige din virksomhed er forskelligt, men der er mange medarbejdere som kan trænge til at få styrke deres IT-mæssige kompetencer. Det er jo ikke alle der er vokset op med smartphones, iPads og lignende som små.
Se også: Forbedr IT-kompetencerne med kurser
Langt de fleste danske firmaer arbejder efterhånden med en eller anden form for digital virkelighed og her kan uddannelse være nøglen til at forbedre ansattes performance og effektivitet.
Kan processer effektiviseres eller automatiseres?
En af de centrale aspekter ved digitaliseringen er muligheden for enten at effektivisere eller automatisere processer i virksomheden. Et tilbageblik over de seneste 10-20 år viser, at flere og flere opgaver og stillinger nu bliver løst enten langt hurtigere eller er blevet erstattet af software, maskiner mv.
Det er den retning de fleste brancher går i og derfor bør du som leder også reflektere over mulighederne for jeres virksomhed. Hvor kan der effektiviseres og hvordan? Er det overhovedet muligt at automatisere del af processerne i firmaet?
Der er mange relevante spørgsmål og kun ved at reflektere over dem, kan du komme frem til værdifulde konklusioner.