Med digital marketing kan du gøre din virksomhed synlig på nettet – og dermed der hvor en stor del af dine kunder befinder sig. Det kan flere virksomheder inden for marketingbranchen skrive under på.

Digital marketingSpørg for eksempel den lokale virksomhed det digitale marketing bureau Webamp, som hjælper virksomheder til digital synlighed – ellers læs med her, og bliv klogere på digital markedsføring.

Hvad er digital marketing?

Digital marketing er et paraplyudtryk for alle de reklame og branding-aktiviteter, der foregår på internettet. Ved at bruge digitale platforme kan mange virksomheder nå sin målgruppe og dermed tilbyde services og produkter til det helt rigtige segment.

Man kan også vælge at skyde med spredehagl, hvis man har et produkt, der købes af mange forskellige kundetyper. Dog er online marketing især kendt for at være målgrupperettet – det er netop det, som adskiller online fra traditionel marketing.

Hvordan kan man bruge online marketingkanaler til at nå sine kunder?

Nogle af de mest populære digitale marketingkanaler er sociale medier som Facebook og Instagram. Derudover findes der også Google Ads, e-mail-marketing og content marketing.

Hvis man ønsker at bruge sociale medier til at nå sine kunder, så kan det være en god idé at starte med at lave en strategi for, hvordan man ønsker at bruge de sociale medier.

Dette indebærer blandt andet overvejelser om, hvilket budskab man gerne vil sende ud på de sociale medier, hvilken tone man gerne vil have i sin kommunikation, og hvor ofte man ønsker at opdatere sine sociale medier. Når det kommer til Google Ads, så handler det om at få sin virksomheds annonce vist på Googles søgemaskine.

Hvordan kan man måle effekten af sin digitale marketingindsats?

Man kan sagtens måle effektiviteten af online marketing, selvom det kan virke komplekst ved første øjekast. Eksemeplvis kan man bruge Google Analytics til at følge med i, hvor mange der klikker på ens annonce og kommer ind på ens hjemmeside. På den måde kan man følge med i, om ens annoncering virker eller ej.

Hvis man laver SoMe kampagner, kan man holde øje med antallet af likes, kommentarer og delinger på ens opslag. Jo flere, jo bedre. Det er dog vigtigt at huske på, at det ikke kun er ét tal, der fortæller hele historien.

Det er også relevant at se på kvaliteten af de leads – altså potentielle kunder – man får igennem sin digitale marketingindsats. Det vil sige, at selvom et opslag har færre likes, så kan det godt være mere effektivt alligevel, hvis de personer, der liker, kommenterer eller deler opslaget har en stor sandsynlighed for at blive kunde hos din virksomhed.