Danmark Digitalt har i denne artikel fokus på det digitale omdømme. Det fleste kunderejser starter online, uanset om du driver en webshop med fysiske produkter, eller en hjemmeside med ydelser. De første svar, den første research sker online, hvorfor det kun er blevet vigtigere med et stærkt digitalt omdømme.

Hvad er det digitale omdømme? Det minder meget om reputation management, der er en disciplin hvor du målrettet fokuserer på, at beskytte din virksomheds navn online.

Det gør du ved at sikre, at de rette hjemmesider og profiler dukker op i søgeresultaterne, når der fx. søges på fx. “Sofacompany”. Sofacompany har gjort meget på området, hvor en Trustpilot score på 4.8, ud fra små 5.000 anmeldelser efterlader et godt indtryk hos forbrugere.

Vordingborg Køkken er omvendt skrækeksemplet, som mange nok kender til. En dårlig kundeoplevelse udviklede sig til hjemmesiden VOK.dk, der fortsat den dag i dag, rangerer nr. 3 på søgningen “Vordingborg Køkken”. Hvor meget omsætning tror du lige det koster dem! Her kan du se den meget iøjnefaldende side.

VOK eksempel

Sådan kan du styrke dig digitale omdømme

Der er flere forskellige måder, hvorpå du kan styrke dit digitale omdømme. Vi vil her gennemgå fire af de mest oplagte veje at gå. Mange af nedenstående muligheder anvendes af de fleste og bidrager derfor helt naturligt til dit omdømme online.

Trustpilot

Den første er naturligvis Trustpilot, der kan booste dit omdømme og du kan endda anvende stjernerne på hjemmesiden, til at hæve konverteringsraten. Lad os igen fremhæve Sofacompany som en af mange virksomheder, der effektivt har brugt platformen til at indsamle anmeldelser fra tilfredse kunder.

Du kender det sikker fra dig selv, hvis en shop har en score på 4.5 – 5.0 så har du fuld tillid til at servicen og leveringstiden er i orden. Så det er en stor styrke både for konverteringsraten og for deres digitale omdømme. Se deres Trustpilot profil her.

Google Business

Google Business er en anden oplagt mulighed, for at styrke virksomhedens profil online. Størstedelen af alle køb starter med en google søgning, så du må ikke forpasse muligheden for at have en Business profil, når der søges på dit firmanavn. Her kan du ligeledes indhente anmeldelser, hvilket blot vil efterlade et bedre indtryk hos dine potentielle kunder.

Google Business tilbyder ligeledes muligheden for at tilføje en business.site hjemmeside til din virksomhed, via profilens oplysninger og billede. Nemt og helt ligetil. Se eksempel af Medier & Co her.

SoMe profiler

SoMe profiler er det tredje område, hvor du bør sætte ind. De fleste virksomheder har glæde af Facebook, Instagram, Youtube og Twitter. Du behøver ikke at være på alle platforme, det vigtigste er at du er aktiv og poster nyt indhold ofte. Hvis det er svært at gøre 3-4 forskellige steder, er det bedre at nøjes med fx. 2 SoMe profiler.

SoMe profiler er ikke kun gode til at skabe brugerinteraktion og gøre opmærksom på din virksomhed. Når folk søger på dit virksomhedsnavn, vil disse profiler ligeledes dukke op i søgeresultaterne. Det giver dig styringen på hvad indhold der skal vises, frem for at din virksomhed ender som Vordingborg Køkken!

Informationssider

Sidst har du muligheden for at oprette informationssider via de forskellige platforme på nettet. Det kan du bl.a gøre via Wix, Bloggersdelight, Webnode eller WordPress. Her kan du beskrive virksomheden, jeres ydelser og udgive relevante guides og gode tips. Du kan se eksempler på sider lavet via Wix og Bloggersdelight her. Brugerinterfacet og kontrolpanelet er generelt brugervenligt, så de fleste kan være med.

 

Opsummerende er der flere ting du kan gøre, om særligt som nystartet virksomhed og webshop, må du ikke undervurdere betydningen af at komme godt fra start. Vi håber du tager vores tips med dig.

Det er langt bedre og nemmere at sikre et godt digitalt omdømme, frem for at reparere, når først skaden er sket.